وحدت يا كثرت نوع انساني نزد ابنسينا، شيخاشراق و ملاصدرا
محورهای موضوعی : ریشهشناسی واژگان (اتیمولوژی) فلسفی
1 - دانشگاه تربيت دبير شهيد رجايي
کلید واژه: کثرت نوعي انسان وحدت نوعي متواطي وحدت نوعي مشکک زيست¬, نوعهاي انساني ابن سينا سهروردي ملاصدرا ,
چکیده مقاله :
وحدت يا کثرت نوعي انسان يکي از مسائلي بوده که غالباً در سنت فلسفة حاشيه و بعنوان پيش فرض مطرح بوده است و بيشينة فيلسوفان مسلمان، از وحدت نوعي انسان دفاع ميکردهاند. اما مخالفان وحدت نوعي، با صورتي برهاني به طرح کثرت نوعي انسان پرداختند. البته در آثار موافقان وحدت نوعي از جمله ابنسينا شواهدي دال بر کثرت نوعي انسان يافت ميشود. در اين جستار منحني تطورات نابرابري و کثرت نوعي انسان با محوريت متفکران برجسته و مؤثري چون ابنسينا، سهروردي و ملاصدرا مورد بحث و بررسي قرار ميگيرد. منحني کثرت نوعي در تفکر فلسفي و کلامي جهان اسلام، دستخوش نوساناتي بوده است، اما سير پيدايي آن را ميتوان چنين فهرست کرد: کثرت نوعي انسان در حد شواهد نزد ابنسينا، وحدت نوعي مشکک (انسانهاي نابرابرِ برابر) نزد سهروردي و سه مدلِ وحدت نوعي مشكَك وجودي صرف، وحدت نوعي مشکک ماهوي در پي وحدت نوعي مشكَك وجودي و کثرت نوعي مشکک ماهوي در پي وحدت نوعي مشكَك وجودي نزد ملاصدرا؛ با اين توضيح که هريک از مدلهاي سه گانة صدرايي به دو صورتِ پيشين و پسين مطرح ميباشد. کثرت نوعي صدرايي بدليل پشتيباني توسط مباني، تنوع مدلها و اشتمال آن بر کثرت نوعي پيشين و پسين، فضاي دگرديسيشده يي از نابرابري انسانها را پديد آورد که نگارنده براي نشان دادن تفاوت جوهري آن با کثرت نوعي انساني پيش از ملاصدرا، از آن به زيست نوعهاي انساني ياد کرده است.
The specific unity or plurality of man is one of the problems that has often remained a marginal one and taken for granted as a presupposition in traditional philosophy. In the past, most Muslim philosophers defended the specific unity of man. However, the opponents of this idea posed the specific plurality of man using a demonstrative method. Of course, in the works of some of the advocates of the specific unity of man, such as Ibn Sina, there are some pieces of evidence attesting to this theory. This paper discusses and examines the curve of the evolution of the specific plurality and inequality of man with reference to some prominent and influential thinkers such as Ibn Sina, Suhrawardi, and Mulla Sadra. This curve has undergone some fluctuations in the philosophical and kalami schools of the world of Islam. Nevertheless, the process of its development entails the following theories: specific plurality of man at the level of evidence by Ibn Sina, graded specific unity (unequal equal human beings) by Suhrawardi, and three models of purely ontological and graded specific unity, the quiddative graded specific unity seeking ontological graded specific unity, and quiddative graded specific plurality seeking ontological graded specific unity by Mulla Sadra. It is noted that each of the three-fold Sadrian models exists in two apriori and aposteriori forms. The Sadrian specific plurality, because of its relying on solid supporting principles, having a variety of models, and entailing apriori and aposteriori forms of specific plurality, created a transformed atmosphere of inequality of human beings. In order to demonstrate the substantial difference between this type of plurality and the specific plurality of human beings before Mulla Sadra, the writer has referred to the former as human life-specific model.
ابنسينا، الاشارات و التنبيهات، مع الشرح نصيرالدين طوسي، قم، نشرالبلاغه، 1375.#
ابنسينا، الالهيات من کتاب الشفاء، تحقيق حسنزاده آملي، قم، مرکز انتشارات دفتر تبليغات حوزه علميه قم، 1376. #
ابنسينا، التعليقات، تصحيح و تحقيق عبدالرحمن بدوي، قم، مركز النشر مكتب الاعلام الاسلامي في الحوزه العلميه، بي¬تا. #
ابنسينا، رسالة الادلة في بقاء النفس الناطقة در: تصحيح انتقادي پنج رساله از ابنسينا، تصحيح و تحقيق حيدري، دانشگاه تهران، 1390. #
ابنسينا، الشفاء، قسم الطبيعيات، تصحيح ابراهيم مدکور، تحقيق محمود قاسم، ج 2، بي جا، بي تا. #
ابنسينا، المبدأ و المعاد، باهتمام عبدالله نوراني، تهران، مؤسسه مطالعات اسلامي دانشگاه مك گيل شعبه تهران، 1363 . #
ابنسينا، المباحثات، مقدمه و تحقيق محسن بيدارفر، قم، انتشارات بيدار، 1371. #
ابنسينا، النفس من کتاب الشفاء، تحقيق حسن زاده آملي، قم، مرکز انتشارات دفتر تبليغات حوزه علميه قم، 1375. #
ابنشهر آشوب، مناقب آل أبي طالب، نجف، مطبعة الحيدريه، 1376/ 1956م. #
ابنکمونه، عزالدوله، سعدبن منصور، شرح التلويحات اللوحيه و العرشيه، چاپ نجفقلي حبيبي، تهران، مرکز پژوهشي ميراث مکتوب، ج3، 1387. #
اردبيلي، عبدالغني، تقريرات فلسفه امام خميني: الاسفار(3)، تهران، موسسه تنظيم و نشر آثار امام خميني، 1381. #
آشتياني، سيدجلال الدين، شرح حال و آراي فلسفي ملاصدرا، قم، بوستان كتاب، 1378. #
بغدادي، ابوالبرکات، المعتبر، حيدر آباد دکن، اداره جمعيه دائرةالمعارفالعثمانيه، 1358. #
حسنزاده آملي، حسن، دروس شرح اشارات و تنبيهات، نمط دهم، باهتمام علي ولي سيد تاجالديني، قم، مطبوعات ديني،1386. #
خامنه¬اي، سيد محمد، «انسان و جهانهاي ممکن»، خردنامه صدرا، ش 49، پاييز 1386. #
حلي، كشف المراد، چاپ حسن حسن زاده آملي، قم، مؤسسه النشر الاسلامي التابعه لجماعه المدرسين، 1417.ق. #
دارابي، عباس شريف، تحفةالمراد، شرح قصيده ميرفندرسکي، بضميمه شرح خلخالي و گيلاني، باهتمام محمد حسين اکبري ساوي، تهران، انتشارات الزهراء، 1372. #
ژيلسون، اتين، هستي در انديشه¬ فيلسوفان، ترجمه¬ حميد طالبزاده، تهران، انتشارات حکمت، 1385. #
سهروردي، شهابالدين يحيي، التلويحات، مجموعه مصنفات شيخ اشراق، تصحيح و تحقيق هانري كربن، تهران، پژوهشگاه علوم انساني و مطالعات فرهنگي، ج1، 1380. #
سهروردي، شهابالدين يحيي، حكمةالاشراق، مجموعه مصنفات شيخ اشراق، تصحيح و تحقيق هانري كربن، تهران، پژوهشگاه علوم انساني و مطالعات فرهنگي، ج2، 1388. #
سهروردي، شهابالدين يحيي، المشارع و المطارحات، مجموعه مصنفات شيخ اشراق، ج1، تصحيح و تحقيق هانري كربن، تهران، پژوهشگاه علوم انساني و مطالعات فرهنگي، ج 1، 1380. #
شهرزوري، شمس الدين، الشجرة الالهيه، تصحيح و تحقيق نجفقلي حبيبي، تهران، مؤسسه پژوهشي حکمت و فلسفه ايران، ج 3، 1385. #
ملاصدرا، اجوبة المسائل، تصحيح و تحقيق عبدالله شکيبا، باشراف استاد سيد محمد خامنهاي، تهران، انتشارات بنياد حکمت اسلامي صدرا، 1378. #
ملاصدرا، اسرار الآيات و انوار البينات، تصحيح، تحقيق و مقدمه محمد علي جاودان، مقدمه و اشراف استاد سيد محمد خامنه¬اي، تهران، انتشارات بنياد حکمت اسلامي صدرا، 1389. #
ملاصدرا، تفسير القرآن الکريم، تصحيح، تحقيق و مقدمه محمد خواجوي باشراف استاد سيد محمد خامنهاي، تهران، انتشارات بنياد حکمت اسلامي صدرا، ج 1، 1389. #
ملاصدرا، تفسير القرآن الکريم، تصحيح، تحقيق و مقدمه محسن بيدارفر؛ باشراف استاد سيد محمد خامنه¬اي، تهران، انتشارات بنياد حکمت اسلامي صدرا، ج 3، 1389. #
ملاصدرا، تفسير القرآن الکريم، تصحيح، تحقيق و مقدمه محسن پيشوايي؛ باشراف استاد سيد محمد خامنه¬اي، تهران، انتشارات بنياد حکمت اسلامي صدرا، ج 6، 1389. #
ملاصدرا، تفسير القرآن الکريم، تصحيح، تحقيق و مقدمه سيد صدرالدين طاهري؛ باشراف استاد سيد محمد خامنهاي، تهران، انتشارات بنياد حکمت اسلامي صدرا، ج 7، 1389. #
ملاصدرا، الحکمه العرشيه در مجموعه رسائل فلسفي، تصحيح و تحقيق اصغر دادبه؛ باشراف استاد سيد محمد خامنه¬اي، تهران، انتشارات بنياد حکمت اسلامي صدرا، ج 4، 1391. #
ملاصدرا، الحکمة المتعالية في الاسفار العقليه الاربعة، تصحيح و تحقيق غلامرضا اعواني؛ باشراف استاد سيد محمد خامنه¬اي، تهران، انتشارات بنياد حکمت اسلامي صدرا، ج 1، 1383. #
ملاصدرا، الحکمة المتعالية في الاسفار العقليه الاربعة، تصحيح و تحقيق مقصود محمدي؛ باشراف استاد سيد محمد خامنه¬اي، تهران، انتشارات بنياد حکمت اسلامي صدرا، ج 3، 1383. #
ملاصدرا، الحکمة المتعالية في الاسفار العقليه الاربعة، تصحيح و تحقيق علي اکبر رشاد؛ باشراف استاد سيد محمد خامنه¬اي، تهران، انتشارات بنياد حکمت اسلامي صدرا، ج 8، 1383. #
ملاصدرا، الحکمة المتعالية في الاسفار العقليه الاربعة، تصحيح و تحقيق رضا اکبريان؛ باشراف استاد سيد محمد خامنهاي، تهران، انتشارات بنياد حکمت اسلامي صدرا، ج 9، 1382. #
ملاصدرا، شرح الاصول الکافي، ج3و 4، کتاب التوحيد، تصحيح و تحقيق محمود فاضل يزدي مطلق؛ باشراف استاد سيد محمد خامنه¬اي، تهران، انتشارات بنياد اسلامي صدرا، 1385. #
ملاصدرا، شرح اصول کافي، ج 5، کتاب الحجة، تصحيح، تحقيق و مقدمه، سبحانعلي کوشا؛ باشراف استاد سيد محمد خامنه¬اي، تهران، انتشارات بنياد حکمت اسلامي صدرا، 1383. #
ملاصدرا، شواهد الربوبية، مجموعه رسائل فلسفي، تصحيح، تحقيق و مقدمه حامد ناجي اصفهاني، محمد علي جاودان، مقدمه و اشراف استاد سيد محمد خامنه¬اي، تهران، انتشارات بنياد حکمت اسلامي صدرا، ج1، 1389. #
ملاصدرا، الشواهد الربوبية في المناهج الصوفيه، تصحيح، تحقيق و مقدمه سيد مصطفي محقق داماد؛ باشراف استاد سيد محمد خامنه¬اي، تهران، انتشارات بنياد حکمت اسلامي صدرا، 1382. #
ملاصدرا، مفاتيح الغيب، تصحيح، تحقيق و مقدمه نجفقلي حبيبي؛ باشراف استاد سيد محمد خامنهاي، تهران، بنياد حكمت اسلامي صدرا، 1386. #
صدوق، من لايحضره الفقيه، قم، منشورات جماعه المدرسين في الحوزه العلميه، 1404.ق. #
طباطبايي، سيدمحمد حسين، الميزان في تفسير القرآن، دفتر انتشارات اسلامي جامعه¬ مدرسين حوزهاي علميه قم، 1417.ق. #
غزالي، ابوحامد، احياء علوم الدين، بيروت، دار الجيل، 1412.ق / 1992.م. #
فارابي، ابونصر، شرح رساله زينون الکبير اليوناني، رسائل الفارابي، حيدر آباد دکن، 1345ق/1926م. #
رازي، فخرالدين، المباحث المشرقيه، قم، انتشارات بيدار، 1411.ق. #
رازي، فخرالدين، المطالب العاليه، بيروت، دار الکتاب االعربي، 1407.ق/ 1987.م. #
رازي، فخرالدين، مفاتيح الغيب، بيروت، داراحياء التراث العربي، 1420.ق#
شيرازي، قطبالدين، شرح حکمة الاشراق، با تعليقات ملاصدرا، قم، چاپ سنگي، انتشارات بيدار، بيتا. #
كليني، الكافي، چاپ علي اكبر غفاري، تهران، دارالكتب الاسلاميه، 1365. #
مولوي، جلالالدين محمد، مثنوي، بولاق، 1835. #