ارزيابي انتقادات فخررازي بر تعريف زمان نزد ابنسينا
محورهای موضوعی : ریشهشناسی مکاتب و آراء فلسفی در ادوار قدیم و جدیدمحمود صيدي 1 * , سيدمحمد موسوي 2
1 - دانشگاه شاهد
2 - دانشگاه علوم اسلامي رضوي
کلید واژه: ابنسينا فخررازي زمان حرکت مقدار بُعد چهارم,
چکیده مقاله :
ابنسينا با پيروي از ارسطو، زمان را مقدار حرکت دانسته که با پيمودن پيوسته مسافت توسط متحرک بوجود ميآيد. او دو برهان در اثبات اين مطلب اقامه نموده است؛ يکي با استفاده از تفاوت حرکت متحرکات در آهستگي و سرعت و ديگري تقسيمپذيري مسافت حرکت. در مقابل، فخررازي با مطرح نمودن انتقادات متعدد، اين نظريه را به چالش کشانده است. انتقادات وي در اين زمينه ناظر به دو قسم براهين و اساس نظريه مقدار حرکت بودن زمان است. نوشتار حاضر در پي اثبات اشکالات فخر رازي ناشي از عدم تدبر کافي در مباني ابنسينا بخصوص در مورد تقابل عدم و ملکه ميان حرکت و سکون، واجب بالغير و نه بالذات بودن زمان، تفاوت زمان عام و خاص هر حرکتي و وجود مغالطه منطقي در برخي از استدلالهاست. هر چند پاسخ نهايي پارهيي از اينگونه انتقادات، طبق مباني حکمت متعاليه در مورد تفاوت تحليلي حرکت و زمان و بُعد چهارم بودن زمان داده ميشود.
Following Aristotle, Ibn Sina maintained that time is the number of motion which is attained by the continuous movement of a moving agent over a distance. He adduced two arguments in order to demonstrate his theory: one was based on the difference between the motions of moving things in terms of speed, and the other was based on the divisibility of the distance of movement. In contrast, through advancing various objections, Fakhr al-Din Razi challenged this theory not only with regard to its two underlying arguments but also with respect to the theory of time being the number of motion. The present paper aims to demonstrate that Fakhr al-Din Razi’s criticisms originate in his lack of enough scrutiny of Ibn Sina’s principles, particularly regarding the opposition of non-existence and habit between motion and rest, time as necessary by the other and not necessary by itself, the difference between universal and particular times of each motion, and the existence of logical fallacy in some arguments. However, the final response to some of his criticisms are given based on the principles of the Transcendent Philosophy regarding the analytic differences between motion, time, and time as the fourth dimension of being.
ابنسينا، حسين بن عبدالله، التعليقات، تصحيح عبدالرحمن بدوي، قم، مکتب الاعلام الاسلامي، 1404ق. #
ابنسينا، حسين بن عبدالله، طبيعيات شفاء، تصحيح ابراهيم مدکور، قم، کتابخانه آيت الله مرعشي نجفي، 1404ق. #
ابنسينا، حسين بن عبدالله، مباحثات، تصحيح محسن بيدار فر، قم، انتشارات بيدار، 1371. #
ابنسينا، حسين بن عبدالله، النجات من الغرق في بحر الضلالات، تصحيح محمدتقي دانش پژوه، تهران، دانشگاه تهران، 1364. #
ابنسينا، حسين بن عبدالله، رسائل، تصحيح محسن بيدارفر، قم، انتشارات بيدار، 1400ق. #
ابنسينا، حسين بن عبدالله، إلهيات شفاء، تصحيح حسنزاده آملي، قم، مكتب الاعلام الاسلامي، 1404ق. #
ارسطو، طبيعيات، ترجمه مهدي فرشاد، تهران، انتشارات اميرکبير، 1363. #
اخوانالصفا، رسائل اخوان الصفاء و خلان الوفاء، بيروت، الدارالاسلامية، 1412ق. #
افلوطين، تاسوعات، ترجمه فريده جبر، بيروت، ناشرون، 1997.م. #
جوادي آملي، عبدالله، سرچشمه انديشه، قم، اسراء، 1386. #
رازي، قطبالدين، شرح الاشارات و التنبيهات، قم، دفتر نشر بلاغت، 1375. #
رازي، فخرالدين، المباحث المشرقية في علم الالهيات و الطبيعيات، تصحيح محسن بيدارفر، قم، انتشارات بيدار، 1411ق. #
رازي، فخرالدين، الأربعين في أصولالدين، قاهره، مكتبة الكليات الأزهرية، 1986م. #
رازي، فخرالدين، المطالب العاليه من العلم الالهي، تصحيح سقا احمد حجازي، بيروت، دار الکتاب العربي، 1407ق. #
رازي، فخرالدين، شرح عيون الحكمة، تحقيق محمدحجازي، تهران، موسسة الصادق (ع)، 1373. #
رازي، فخرالدين، شرح الاشارات و التنبيهات، تهران، انجمن آثار و مفاخر فرهنگي، 1384. #
رازي، فخرالدين، المحصل، تحقيق اتاي، عمان، دارالرازي، 1411ق. #
سبزواري، هادي بن مهدي، تعليقات الحكمة المتعالية في الأسفار الأربعة، تصحيح مقصود محمدي؛ باشراف استاد سيدمحمد خامنهاي، تهران، انتشارات بنياد حکمت اسلامي صدرا، ج3، 1383. #
طباطبايي، سيدمحمدحسين، نهايه الحکمه، قم، جامعه مدرسين، بيتا. #
طباطبايي، سيدمحمدحسين، تعليقات الحكمة المتعالية في الأسفار الأربعة، تصحيح اميني و اميد، بيروت، دار احياء التراث العربي،١٩٨١م. #
طوسي، خواجه نصيرالدين، تلخيص المحصل المعروف بنقد المحصل، بيروت، دارالأضواء، 1405ق. #
طوسي، خواجه نصيرالدين، شرح الاشارات و التنبيهات، قم، دفتر نشر بلاغت، 1375. #
عامري، ابوالحسن، رسائل، تصحيح سحبان خليفات، تهران، مركز نشر دانشگاهي، 1375. #
فارابي، ابونصر، الجمع بين رأيي الحكيمين، تصحيح البيرنصري نادر، تهران، انتشارات الزهراء، 1405ق. #
فارابي، ابونصر، منطقيات، تصحيح محمدتقي دانش پژوه، قم، مكتبة آيةاللّه المرعشي، 1408ق. #
کاپلستون، فردريک، تاريخ فلسفه يونان و روم، ترجمه سيدجلالالدين مجتبوي، تهران، انتشارات علمي و فرهنگي و انتشارات سروش، 1368. #
كندي، يعقوب بن اسحاق، رسائل، تصحيح محمد ابوريده، قاهره، دارالفكرالعربي، بيتا. #
ملاصدرا، الحكمة المتعالية في الأسفار الأربعة، تصحيح، تحقيق و مقدمه مقصود محمدي؛ باشراف استاد سيدمحمد خامنهاي، تهران، انتشارات بنياد حکمت اسلامي صدرا، ج3، 1383. #
مطهري، مرتضي، مجموعه آثار، قم، انتشارات صدرا، 1377. #
Clark, Gordon, The Theory of Time in Plotinus, Durham (North Carolina), Duke University Press, 1994. #
Keimpe Algra, The Cambridge Companion to Hellenistic Philosophy, London, Cambridge University Press, 1999. #
Gerson, Lloyd P., The Cambridge Companion to Plotinus, London, Cambridge University Press, 2006. #