Mendeley TY _ JOUR ID - 13980708192608 TI - تبيين وجودشناختي رابطه خير با تقدير و سرنوشت در فلسفه افلوطين JO - تاریخ فلسفه JA - ES LA - fa SN - 2008-9589 AU - نقيب سيد محمد AU - اكوان محمد AD - دانشگاه ازاد اسلامي واحد تهران مركز AD - دانشيار گروه فلسفه غرب دانشگاه ازاد اسلامي واحد تهران مركز Y1 - 1398 PY - 1398 VL - 2 IS - 10 SP - 33 EP - 60 KW - خير عقل ايده‌ها تقدير سرنوشت افلوطين DO - N2 - «خير» در فلسفۀ افلوطين نخستين اقنوم از اقنومهاي سه گانه است و از دو جهت خير است: يكي در قوس نزول بعنوان علت فاعلي و ديگري در قوس صعود بعنوان علت غايي همه موجودات. عقل، نخستين جلوۀ خير است که در عين حال هم تعقل است و هم وجود، هم جنبۀ هستي‌شناختي دارد و هم جنبۀ معرفت شناختي. عقل بر جهان هستي و همۀ مراتب آن نظارت دارد؛ يعني جهان، طبق مقدّرات و اندازه‌گيري و طرح و برنامه ‌يي که عقل براي ادارۀ آن تنظيم و ترسيم کرده است، تدبير ميشود. سرنوشت انسان نيز از اين قاعده مستثني نيست اما انسان چون طبق مقدّرات عقل، از اختيار برخوردار است در نظام خلقت فقط موجودي انفعال پذير نيست بلکه با اختيار خود ميتواند ضمن ارتباط و اتحاد با خير، به سعادت ابدي نايل گردد. بنابرين، از نظر افلوطين همۀ جهان هستي از خير بعنوان فاعل و غايت آفرينش بهره‌مند است. مسئله اصلي ما چگونگي ربط خير با تقدير و هدف نوشتار حاضر تبيين اين امر و نتيجه روشنگر اين است كه خير از مجراي عقل به تدبير عوالم معقول و محسوس ميپردازد. UR - rimag.ir/fa/Article/23468 L1 - rimag.ir/fa/Article/Download/23468 ER -